حالوا | پورتال خبری و سبک زندگی

بررسی وضعیت «پیام رسان های داخلی» 3 ماه بعد از «فیلترینگ تلگرام»

فیلترینگ تلگرام,پیام رسان های داخلی,امار استفتاده از پیام رسان های داخلی,

ایسنا : اولین موجی که کاربران در مورد فیلتر تلگرام و روی کار آمدن پیام‌رسان‌های داخلی به راه انداختند، مقایسه اینها با هم از لحاظ امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران بود.کاربران به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول معتقد بودند که باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کرد تا به پیشرفت برسند و گروه دوم که جمعیت بیشتری را تشکیل می‌دادند، معتقد بودند که نمونه‌های داخلی این پیام‌رسان‌ها کاملا کپی از پیام‌رسان‌های خارجی است که نه تنها امکانات آنها را ندارد که امنیت و…

تبلیغات بنری
ایسنا : اولین موجی که کاربران در مورد فیلتر تلگرام و روی کار آمدن پیام‌رسان‌های داخلی به راه انداختند، مقایسه اینها با هم از لحاظ امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران بود.کاربران به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول معتقد بودند که باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کرد تا به پیشرفت برسند و گروه دوم که جمعیت بیشتری را تشکیل می‌دادند، معتقد بودند که نمونه‌های داخلی این پیام‌رسان‌ها کاملا کپی از پیام‌رسان‌های خارجی است که نه تنها امکانات آنها را ندارد که امنیت و…
بررسی وضعیت «پیام رسان های داخلی» 3 ماه بعد از «فیلترینگ تلگرام»

ایسنا : اولین موجی که کاربران در مورد فیلتر تلگرام و روی کار آمدن پیام‌رسان‌های داخلی به راه انداختند، مقایسه اینها با هم از لحاظ امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران بود.

کاربران به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول معتقد بودند که باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کرد تا به پیشرفت برسند و گروه دوم که جمعیت بیشتری را تشکیل می‌دادند، معتقد بودند که نمونه‌های داخلی این پیام‌رسان‌ها کاملا کپی از پیام‌رسان‌های خارجی است که نه تنها امکانات آنها را ندارد که امنیت و حریم شخصی کاربران را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مصداق‌های زیادی مانند ایجاد حساب کاربری در پیام‌رسان سروش بدون اطلاع صاحب خط، دسترسی به اطلاعات شخصی در پیام‌رسان الو و… همین جو منفی باعث شده بود تا جمعیت حداکثری در تلگرام بمانند.

البته مسئولان تمام تلاش خود را می‌کردند تا با هر بهانه‌ای مانند جرم‌انگاری استفاده از تلگرام، ممنوعیت استفاده از آن در سازمان‌های دولتی و… استفاده از آن را به حداقل برسانند اما آمارها می‌گویند پیام‌رسان‌های داخلی در این رقابت شکست خورده‌اند و تلگرام با وجود فیلترشدن، همچنان مخاطب خودش را دارد.

مورد بعدی میزان هزینه‌ای است که صرف این پیام‌رسان‌های داخلی شده و هیچ نتیجه‌ای نداشته است. برخی پیام‌رسان‌های داخلی علاوه بر گرفتن وام‌های 5 میلیاردی اعلام کرده بودند که برای رقابت در بازار شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی، نیازمند دریافت 100 میلیارد تومان تسهیلات از سوی دولت هستند.

اوایل تیرماه بود که معاون وزیر ارتباطات ایران گفته بود: «از پیام‌رسان‌های موبایلی داخلی تقاضای تسهیلات 100 میلیارد تومانی به ما رسیده است اما توان پرداخت آن وجود ندارد. بیش از این 5 پیام‌رسان داخلی، هر یک 5 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده بودند و همچنان به دنبال دریافت تسهیلات 50 میلیارد تومانی تا 100 میلیارد تومانی هستند.»

از سوی دیگر یکی از شعارهایی که پیام‌رسان سروش روی تبلیغات خود مانور می‌داد، رایگان بودن حجم مصرفی اینترنت کاربران در محیط این پیام‌رسان بود که همین موضوع باعث جذب کاربران بسیاری برای این پیام‌رسان بومی شد. البته رایگان بودن دانلود و آپلود در سروش باعث شد که حداکثر حجم فایل‌های تبادل شده در این پیام رسان از 1 گیگابایت به 50 مگابایت رسید و حالا جدا از این محدودیت، اعلام شده که به طور کلی طرح اینترنت رایگان برای کاربران سروش منتفی شده است.

نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد 79 درصد از استفاده‌کنندگان پیام‌رسان تلگرام، پس از فیلتر همچنان در تلگرام مانده‌اند.